نگهداری خودرو

چگونه کفپوش ماشین را تمیز کنیم؟+آموزش تصویری

چگونه کفپوش ماشین را تمیز کنیم؟

بسیاری از ما سالانه پول زیادی را صرف شستشوی ماشین خود در کارواش می‌کنیم؛ در صورتی که می‌توانید با راه‌کارهای ساده‌ای این کار را خودتان انجام دهید. در این مقاله سعی داریم تا انواع روش‌های تمیز کردن کفپوش ماشین را بررسی کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

آموزش تمیز کردن انواع کفپوش خودرو

  • کفپوش‌ لاستیکی

از کفپوش‌های لاستیکی معمولاً برای جلوگیری از آمدن رطوبت در داخل ماشین به خصوص در روزهای برفی و بارانی استفاده می‌شود. با اینکه رطوبت این کفپوش‌ها خشک می‌شود اما همچنان گرد و خاک و کثیفی بر روی آن باقی می‌ماند. برای تمیز کردن کفپوش لاستیکی به روش زیر عمل کنید:

قدم اول: کفپوش‌ها را از ماشین بیرون آورده و آن‌ها را بر روی زمین و یا هر جسم سخت دیگری ضربه بزنید تا گرد و خاک آن بریزد.

قدم دوم: اگر هر نوع ماده‌ای به سطح کفی چسبیده باشد، می‌توانید از یک ابزار برای کندن آن استفاده کنید. سپس از شلنگ آب با فشار بالا (شلنگ باغبانی)‌ برای خارج کردن گرد و خاکی که لابه‌لای کفپوش است، استفاده کنید.

قدم سوم: مقداری صابون مایع را با سرکه سفید و دو فنجان آب گرم مخلوط کنید و با استفاده از یک پارچه یا اسپری، آن را به کفی بزنید. سپس برس بزرگ مخصوص شستشو را برداشته و آرام بر سطح کفپوش بکشید تا صابون کف کند. سپس برای آنکه کف‌ها را بشویید، دوباره از شلنگ آب استفاده کرده و با دقت آبکشی کنید.

قدم چهارم: کفی‌ها را برروی نرده و یا جایی دیگر آویزان کرده تا در معرض هوا خشک شوند. پس از خشک شدن کامل می‌توانید با روغن‌های مخصوص سطح آن را جلا دهید و دقت کنید که روغن جلا دهنده به شیارها و جزئیات آن نیز برسد.

قدم پنجم: در این مرحله با استفاده از یک برس کوچک، روغن را به شیارها وارد کرده یا گرد و غبار باقی مانده را از لابه‌لای آن بیرون بیاورید. پس از آن یکبار دیگر کفپوش‌ها را شسته و خشک کنید. سپس می‌توانید کفپوش تمیز را داخل ماشین خود قرار دهید.

  • کفپوش‌ پارچه‌ای

تمیز کردن کفپوش پارچه‌ای نسبت به کفپوش لاستیکی دشوارتر است؛ زیرا اگر خیس شوند فرصتی برای خشک کردن آن وجود ندارد. برای شستن کفپوش پارچه‌ای ابتدا کفپوش‌ها را از ماشین خود بیرون آورده و هر دو طرف آن را جاروبرقی کنید تا گرد و غبار آن از بین برود.

مرحله بعدی شستشوی کفپوش را، می‌توانید به ۳ روش مختلف انجام دهید:

روش اول: استفاده از صابون

دو قاشق سوپ خوری پودر لباس‌شویی را با همان مقدار شامپو معمولی مخلوط کنید. با استفاده از یک برس کوچک یا بزرگ مخلوط را بر روی کفپوش‌ها بمالید و بکشید؛ پس از آنکه کفی‌ها به خوبی شسته شدند، آن‌ها را با آب بشویید.

 

روش دوم: استفاده از اسپری تمیزکننده

شما می‌توانید از اسپری تمیزکننده برای تمیز کردن کفپوش ماشین خود استفاده کنید. اسپری تمیز کننده را برروی کفپوش پارچه‌ای اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند، پس از آنکه کفی، محلول اسپری را جذب کرد، با جاروبرقی روی آن را بکشید.

 

روش سوم: استفاده از بخارشوی

با استفاده از بخارشوی و یا ماشین لباس‌شویی و یک پاک‌کننده معمولی نیز، می‌توانید کفپوش‌های خودروی خود را تمیز کنید. سپس روی آن را جاروبرقی بکشید؛ جاروبرقی به منظور کم کردن رطوبت استفاده می‌شود. پس از انجام یکی از روش‌های بالا، کفی‌ها را آویزان کرده و یا آن‌ها را در خشک‌کن بیندازید تا کاملاً خشک شوند. دقت داشته باشید تا زمانیکه کفپوش‌ها هنوز بوی رطوبت می‌دهند، آن‌ها را داخل ماشین‌تان نگذارید.

  • کفی خودرو

برای شستن کامل کفی خودرو، می‌توانید از تمیزکننده‌های مخصوص این کار که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند، استفاده کنید. البته مواد شوینده رخت‌شویی، صابون و یا حتی شامپو نیز می‌توانند به عنوان تمیزکننده مورد استفاده قرار گیرند. برای این کار باید صابون را با یک کاسه آب به طور کامل حل کرده و مخلوط کنید.

یک برس کوچک یا بزرگ را به محلول آغشته کرده و روی کفی ماشین خود بمالید و با استفاده از پارچه‌ای مرطوب روی آن را پاک کنید. در آخر روی کفی را جاروبرقی بکشید تا رطوبتش به طور کامل گرفته شود.

 

نکات و توصیه‌هایی که باید رعایت کنید

  1. اگر برای تمیز کردن کفی خودرو قصد دارید خودتان محلول درست کنید، پیشنهاد ما این است که از مواد و مقادیر زیر استفاده نمایید:
  • ۳ قاشق سوپ خوری صابون رنده شده
  • ۲ قاشق سوپ خوری بوراکس
  • ۲ فنجان آب جوش
  • ۱۰ قطره روغن گیاهی سنبل برای عطر خوشایند (اختیاری)

 

  1. مقدار مصرفی سرکه سفید در تمیز کردن کفی لاستیکی، یک قاشق غذاخوری است. اگر می‌خواهید بعد از شستشو، بوی سرکه از بین برود، می‌توانید از یک اسپری پاک کننده مخصوص پارچه استفاده کنید.
  2. در شستشوی کفی پارچه‌ای و کفی خودرو می‌توانید از بخارشوی استفاده کنید و در آخر روی آن‌ را جاروبرقی بکشید تا رطوبت نداشته باشند.
  3. هنگام قرار دادن کفپوش ماشین دقت کنید که به خوبی در جای خود قرار گیرند و هم سطح لوازم خودرو نباشند.

 

ابزار مورد نیاز برای شستشو:

۱) صابون مایع

۲) برس بزرگ برای کشیدن بر روی سطح کفپوش

۳) برس کوچک برای تمیز کردن لابه‌لای شیارهای کفپوش

۴) سرکه یک قاشق غذاخوری

۵) دو قاشق سوپ‌خوری پودر ماشین لباسشویی

۶) روغن جلادهنده

۷) بخارشوی و جاروبرقی

 

نکات تکمیلی

اولین مشکلی که پس از تمیز کردن کفپوش ماشین ممکن است پیش بیاید این است که استفاده از شوینده‌ها باعث می‌شود که کمی لغزنده شوند. این امر ممکن است هنگام رانندگی، باعث لغزیدن آن به سمت ترمز یا گاز شده و حادثه ایجاد کند.

برای جلوگیری از لغزندگی پس از شستشوی کفپوش‌ها، محافظ‌هایی از جنس وینیل وجود دارند که شما می‌توانید از آن برای انواع کفپوش پلاستیکی در کف ماشین خود استفاده کنید. این محصول بدون چربی بوده و در برابر هر گونه لغزشی مقاوم است.

همچنین می‌توانید از واکس‌های ترکیبی استفاده کنید که علاوه بر جلوگیری از لغزش کفپوش‌های پلاستیکی، دوام این محصولات را نیز بیشتر می‌کنند.

 

وینیل چیست؟

وینیل‌ها روکش‌هایی هستند که روی کفپوش خودرو قرار می‌گیرند. یکی از روش‌های ساده برای نگهداری از کفپوش خودرو قرار دادن یک وینیل شفاف و چند لایه است. استفاده از وینیل‌های شفاف یکی از روش‌های تمیز نگه داشتن کفپوش خودرو در برابر گرد و غبار، ریختن آب و مواد غذایی است.

برخی از انواع وینیل‌ها مانند آستین ساخته شده‌اند، به گونه‌ای که کفپوش خودروی شما درون آن قرار می‌گیرد. اینگونه وینیل‌ها مجهز به چسبنده هستند و هنگام رانندگی نمی‌لغزند، ایجاد مزاحمت برای ترمز و گاز خودرو ندارند و از این لحاظ از ایمنی بالایی برخوردار هستند.

البته در نظر داشته باشید که انواع دیگری از این محصول وجود دارند، که برای سایر بخش‌های خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس در هنگام خرید اشاره کنید که به وینیل مخصوص کفپوش خودرو نیاز دارید.

 

سوالات متداول تمیز کردن کفپوش ماشین

کفپوش لاستیکی و سه بعدی را چگونه تمیز کنم؟

کفپوش سه بعدی خودرو در پایین ترین قسمت خودرو قرار دارد و معمولا افراد دقت بسیار کمی در انتخاب کفپوش ماشین می‌کنند. در صورتی که این محصول نقش اساسی در حفاظت از موکت خودرو دارد. شما باید توجه داشته باشید که هر کفپوشی برای ماشین شما مناسب نیست زیرا روزانه مقداری خاک، گل، آب و شن را به داخل خودروی خود می‌بریم همچنین یک کفپوش نا مناسب می‌تواند ارزش خودروی شما را از دید ظاهری پایین بیاورد. در این مقاله به روش ها و مواد شوینده مورد نیاز برای نظافت و دوام کفپوش های خودرو اشاره می‌کنیم.

روش های نظافت کفی پارچه ای چیست؟

چند راه ساده برای نظافت کفپوش های پارچه ای وجود دارد. اولین روش استفاده از صابون محلول در اب است که با یک برس کوچک یا بزرگ روی کفی کشیده می‌شود.دومین روش استفاده از اسپری تمیز کننده است که ۱۰ دقیقه بعد از اسپری کردن بر روی کفی می‌توانید آن را آبکشی نمایید. سومین روش استفاده از دستگاه بخارشوی است.

مواد مورد استفاده برای تمیز کردن کفپوش سه بعدی ماشین ؟

چند راه ساده برای نظافت کفپوش های پارچه ای وجود دارد. اولین روش استفاده از صابون محلول در اب است که با یک برس کوچک یا بزرگ روی کفی کشیده می‌شود.دومین روش استفاده از اسپری تمیز کننده است که ۱۰ دقیقه بعد از اسپری کردن بر روی کفی می‌توانید آن را آبکشی نمایید. سومین روش استفاده از دستگاه بخارشوی است.

برای اینکار باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای شست شوی کفپوش خودرو پس از خارج کردن آن از خودرو و ضربه زدن برای ریختن گرد و خاک آن باید متناسب با جنس کفی از مواد شوینده مناسب استفاده کنیم تا علاوه بر اسیب وارد نکردن به کفپوش باعث دوام و استحکام شویم. دقت کنید برای کفپوش های پلاستیکی میتوان از شوینده های معمولی استفاده کرد ولی این مواد پاک کنندگی کمی دارند و همیشه نباید از این روش استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *