مجله خودرو

ساختار سیم بکسل

سیم بکسل

انواع سیم بکسل از نظر بافت:

یکی از معیارهایی که با آن سیم بکسل طبقه بندی می شود بر اساس نوع بافت آن می باشد.

سیم بکسل از نظر بافت به دو دسته تقسیم می شود که به شرح ذیل است:

  • بافت معمولی regular lay
  • بافت لنگ lang lay

برای بافت آن باید تعداد مشخص شده ای وایر را با یک چیدمان کاملا از قبل تعیین شده و خاص دور هم پیچید تا به اصطلاح استرند به وجود بیاید.

جهت تابیده شدن وایرها می تواند در جهت عقربه های ساعت باشد یا خلاف عقربه های ساعت باشند.

سپس با توجه به نوع ساختار سیم که متشکل از چهار رشته، شش رشته، هشت رشته، نه رشته و غیره می باشد، تعداد معینی از استرندها را باید دور یک مغزی که از جنس کنف یا فولاد است تابیده شود که می تواند در جهت عقربه های ساعت باشد یا خلاف عقربه های ساعت باشد.

چنانچه نیاز باشد تا بافت به صورت چپ گرد بافته شود، در این زمان باید از استرندهایی که به سمت راست تابیده شده اند بهره برد و چنانچه نیاز به بافت راستگرد باشد باید از استرندها یا رشته های چپ گرد استفاده شود.

پس از پایان کار آنچه قابل برداشت است، سیم بکسل معمولی با رگولار است که با علامت اختصاری Zs   یا Sz مشخص می شود.

عموما نوع رگولار برای مصارف معمولی استفاده می شوند و سیم بکسل با بافت لنگ مصارف خاص دیگری دارد مثلا از آنها در تله کابین  و تله سیژها استفاده می کنند.

 

ساختار سیم بکسل:

سیم بکسل یک طناب فولادی است که دارای مغزی، سیم و لایه سیم می باشد. لایه های سیم، حول محور مغزی چرخیده تا سیم بکسل ساخته شود. با توجه به نوع کاربرد آن از سیم هایی با جنس استیل و فولاد استفاده می شود. ساختار در اصل اجزا اصلی آن را تشکیل  می دهد که دارای سه بخش می باشد که شامل موارد زیر است:

 

 

ساختار سیم بکسل

 

  1. مفتول: هنگامی چند مفتول به دور هم پیچیده میشوند تبدیل به استرند می شوند. مفتول شامل آهن، فولاد، فولاد ضد زنگ، برنز و غیره می باشد که در سیم بکسل مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. استرند: قسمتی مهمی است که به شکل مارپیچ دور هسته تابیده می شود.
  3. هسته یا مغزی: بخش مرکزی و اصلی به شمار می آید.

 

جنس مفتول سیم بکسل:

مفتول هایی که در تهیه آن به کار میروند سه نوع می باشند که خواص هر کدام با دیگری متفاوت است و به شرح زیر می باشد:

  1. مفتول فولادی استیل: این نوع سیم مفتول در برابر زنگ زدگی و دمای بالا مقاوم است.
  2. مفتول فولادی گالوانیزه: یک نوع مفتول روکش دار است که در محیط هایی مورد استفاده قرار می گیرد که مستعد زندگ زدگی است مانند مرغداری، شیلات و کشتیرانی.
  3. مفتول فولادی بدون روکش: این نوع مفتول برای محیط های خشک که خبری از زنگ زدنی نیست بیشتر بکار می رود.

 

مغزی سیم بکسل:

مغزی از آن جهت مهم و ضروری است که لایه های سیم های دیگر حول محور آن می چرخند. قطر آن با توجه به میزان بار انتخاب می شود.

مغزی از جنس کنفی و فولادی ساخته می شود. مغزی از جنس کنفی دارای انعطاف پذیری بیشتر و مقاومت کمتری است. مغزی فولادی دارای مقاومت و استحکام بیشتر و انعطاف پذیری کمتری است.

میزان مقاومت در برابر ساییدگی به قطر آن بستگی دارد یعنی هر چه قطر آن بیشتر باشد میزان مقاومت آن در برابر خرد شدن و ساییدگی بیشتر خواهد بود و چنانچه قطر آن کمتر باشد دارای انعطاف بیشتری است و در برابر فرسودگی مقاوم تر خواهد بود.

 

 

جنس سیم بکسل

سیم بکسل از جنس فولاد ساخته می شود.

جدول استاندارد سیم بکسل:

وجود استانداردها همیشه موثر و مفید هستند. استاندارد باعث می شود تا با توجه به میزان کارایی خود مورد استفاده قرار گیرند.

سیم بکسل فرسوده باید از رده خارج شود تا از به وجود آمدن حادثه جلوگیری شود. استاندارد نیز به عنوان تعیین کننده اصول نگهداری و تعمیر آنها می باشد.همچنین باید سیم بکسل های فرسوده را از رده خارج کرد.

جدول استاندارد برای انواع جرثقیل های کابلی و بندری، جرثقیل های ستونی، جرثقیل های عرشه ای، جرثقیل های پل دار، جرثقیل های ریلی، جرثقیل های برجی، جرثقیل های شناور، جرثقیل های سقفی و … تعیین شده است.

این جدول استاندارد همچنین برای مگنت، چنگک، تجهیزات انبارش دستی، هیدرولیکی، قلاب و بیل مکانیکی قابل استفاده می باشد.

استفاده از تجهیزات و سیم بکسل استاندارد از آن جهت اهمیت زیادی دارد که سبب می شود تا هیچ اتفاق ناگواری در حین عملیات رخ ندهد. جدول استاندارد سیم بکسل همچنین در زمان بازرسی بسیار کارآمد است.

 

الگوهای رشته های سیم بکسل:

سیم بکسل برای بلند کردن و لنگر انداختن بارها مورد استفاده قرار می گیرد از اینرو برای هر کاری نیاز است تا از انواع مختلف آن با توجه به الگوهای رشته مناسب استفاده شود. با آگاهی از الگوهای رشته می توانید در انتخاب نوع مناسب آن اطمینان بیشتری داشته باشید.

در تابیده شدن سیم بکسل ها الگوهای بافت زیادی می توان داشت. آنهایی که دارای تعداد زیادی رشته های سیم هستند دارای مقاومت و استحکام بیشتری در برابر سایش از خود نشان می دهند.

تعداد سیم هایی که در هر لایه وجود دارد، تعداد لایه های سیم های بکار رفته و سایز سیم ها در هر لایه تاثیر بسیار زیادی بر روی الگوی رشته ها می گذارد.

به چند مورد از دسته بندی بر اساس بافت آنها می پردازیم:

 

دسته بندی الگوهای رشته سیم بکسل

یک لایه:

نوع یک لایه متداول ترین نوع سیم بکسل می باشد که متشکل از یک سیم در مرکز ( سیم اصلی ) است که ۶ سیم با قطر یکسان به دور آن تابیده شده اند.

 

سیم بکسل    Filler :

در این نوع از دو لایه سیم هم سایز استفاده می شود که حول مرکزی با لایه درونی قرار گرفته اند و تعداد سیم های آن دقیقا نصف سیم های لایه بیرونی آن می باشد. این سیم های   Filler  کوچک مساوی با تعداد لایه درونی خود در فواصل میان سیم داخلی قرار می گیرند.

 

سیم بکسل Seale:

این نوع سیم بکسل از دو لایه سیم شکل گرفته که حول یک مرکز است که هر لایه آن تعداد سیم های برابری دارد. سیم های هر لایه قطرهای یکنواختی دارند و سیم های خارجی بزرگ که در فواصل بین سیم های داخلی قرار دارند، کوچکتر هستند.

 

سیم بکسل استاندارد:

این نوع دارای قابلیت انعطاف پذیری بالایی است زیرا قطر سیم های مفتولی یکسان هستند.

 

سیم بکسل وارینگتون (Warrington ):

این مدل متشکل از دو لایه سیم است که حول یک مرکز تابیده شده اند و قطر آن با یکی از سیم های لایه درونی یکی است و قطر آن با دو تا از سیم های کوچک و بزرگ لایه بیرونی متفاوت است.

سیم های کوچکتر روی تاج لایه داخلی قرار گرفته اند و سیم های بزرگتر که در لایه بیرونی قرار دارند در فواصل قرار خواهند گرفت. این نوع سیم بکسل دارای مقاومت بالایی است و علت آن به خاطر استفاده از سیم هایی با قطر کوچک و بزرگ در لایه بیرونی آن است.

 

سیم بکسل ترکیبی:

این نوع از ترکیب شدن چند الگوی ذکر شده در بالا تولید می شود.

که این ترکیب با توجه به شناخت و توانایی الگوسازی متخصصان انجام می شود.

 

ساختار سیم بکسل پر شده با پلاستیک

ساختار سیم بکسل پر شده با پلاستیک

انواع مختلف سیم بکسل:

   انواع مختلفی دارند که این دسته بندی بر اساس اسم، تعداد سیم های هر رشته و تعداد کلی رشته ها انجام می شود. تمام سیم هایی که سایز یکسانی دارند از نظر قدرت، وزن و قیمت نیز شبیه هم هستند.

برخی از آنها نیز  بر اساس نوع کاربردی که دارند، دارای ساختار ویژه و منحصر به فردی هستند که در زیر به آنها اشاره خواهد شد:

 

سیم بکسل مقاوم در برابر چرخش:

این نوع از سیم بکسل ها برای مواردی مانند پیچ خوردن، تاب خوردن و چرخش طراحی شده اند. درست است که این مدل برای پیچ خوردگی ساخته شده اما در زمان نصب و باز کردن باید از تاب خوردگی بی مورد آن جلوگیری کرد زیرا تاب دادن نادرست آن باعث پیچیدگی شده و چرخش آن از کنترل خارج می کند.

 

سیم بکسل دارای رشته فشرده:

همانطور که از نام آن پیداست این سیم بکسل از فشرده شدن رشته ها ساخته شده است که با عبور از غلتک یا مهره باعث می شود قطر بیرونی تمام رشته کاهش یابد که این عمل قبل از بسته شدن انجام می گیرد. در نتیجه باعث افزایش قدرت آن نسبت به سیم بکسل گرد می شود. از طرفی سبب افزایش طول عمر سطح نیز خواهد شد.

 

سیم بکسل فشرده / قالب ریزی شده:

سیم بکسل فشرده با سیم بکسل قالب ریزش شده متفاوت است زیرا در نوع قالب ریزی شده پس از اینکه بسته شد برای کاهش قطر آن با کمک یک ماشین قالب ریزی چرخشی فشرده می شود. سیم بکسل فشرده شده را می توان با استفاده از رشته های گرد فشرده شده هم ساخت. اگر بخواهیم از مزایای نوع قالب ریزی شده بگوییم باید گفت که در برابر پاره شدن و خرد شدن مقاومت و استحکام بسیار بالایی از خود نشان می دهد اما یک عیب آن هم این است که احتمال اینکه در نقاط عطف مقاومت کمتری از خود نشان دهد نیز وجود دارد.

 

 

سیم بکسل فشرده قالب ریزی شده

سمت راست: مقاوم در برابر فرسودگی سمت چپ: مقاوم در برابر ساییدگی

 

سیم بکسل با روکش پلاستیک:

برای جلوگیری از زنگ زدگی، پاره شدگی و سایش می توان از لایه های پلاستیکی برای پوشاندن سطح آنها استفاده کرد. این کار باعث می شود تا به میزان زیادی از آن محافظت شود اما باید توجه داشت که با اعمال این پوشش دیگر به راحتی نمی توان آن را بررسی کرد.

 

سیم بکسل پر شده با پلاستیک: ( PI)

در این نوع فواصل میان سیم ها و رشته ها با پلاستیک فشرده پر می شود. از مزایای این کار این است که سبب کاهش احتمال پوسیدگی قسمت های داخلی و خارجی شده و همچنین از آن در برابر فرسودگی زودهنگام جلوگیری میکند. این مدل از سیم بکسل ها برای بلند کردن بارهای سنگین بسیار کاربردی هستند.

 

سیم بکسل IWRC  با روکش پلاستیک یا پر شده با پلاستیک:

در این مدل از یک هسته مستقل ( IWRC ) استفاده می شود که توسط پلاستیک روکش شده یا با پلاستیک پر شده است و این کار باعث می شود تا مانع از پوسیدگی قسمت داخلی شود. همچنین باعث استحکام و عمر طولانی آن خواهد شد.

سیم بکسل ها دارای مشخصات و ویژگی های مختلفی هستند که برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند اما آنچه حائز اهمیت است اینکه برای انتخاب مناسب ترین نوع باید به استحکام سیم بکسل، مقاومت آن در برابر ساییدگی، مقاومت در برابر فرسودگی، مقاومت در برابر زنگ زدگی و سایش و همچنین انعطاف پذیری آن توجه نمایید.

 

سیم بکسل گوستاولف آلمان:

پیدایش و تولید سیم بکسل تحول عظیمی را در صنعت به وجود آورده است. آنها کاربردهای متنوعی دارند از اینرو در مدل های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. کیفیت در سیم بکس اهمیت ویژه ای دارد زیرا با کمک آنها می توان بارهایی با وزن بالا را جابجا کرد.

قبلا این کار با طناب و زنجیر انجام می شد که در بسیار از مواقع باعث پارگی طناب و رها شدن بار شده است.

سیم بکسل گوستاولف آلمان یک برند آلمانی معتبر است که تحمل بار با تعداد سیم ۱۵۲ رشته را دارد. و ساختار آن ۸&19 با هسته فیبریرا می باشد. میزان کشش نرمال آن ۱۵۷۰ گزارش شده است.

اگر بخواهیم در مورد مزایای آن صحبت کنیم باید به استحکام و کشش بالای آن اشاره کرد. این سیم بکسل وزن کمی داشته و طول عمر مفید طولانی دارد. در ساختار آن از مرغوب ترین نوع فولاد استفاده شده است از اینرو بسیار با کیفیت است.

 

نحوه تشخیص سیم بکسل گوستاولف آلمان:

خط سبز رنگی روی سطح آن وجود دارد که می توان با مشاهده تشخیص داد. این خط سبز باعث می شود تا بدون تاب خوردگی به راحتی نصب شود. رنگ سطح سیم بکسل های گوستاولف به رنگ خاکستری است و دارای نواری مبنی بر برند و آلمانی بودن، ندارد.

نوع اصل آن دارای مغزی کنفی است و دارای یک رشته کنفی مصنوعی شبیه به تور ماهیگیری به رنگ سبز در میان خود دارد.

استاندارد در سیم بکسل گوستاولف آلمان:

 

ساختار سیم بکسل مقاوم در برابر چرخش

 

از نشانه های مرغوبیت و با کیفیت بودن علاوه بر داشتن مقاومت کششی مناسب باید قابلیت خم شدن بدون پارگی را نیز دارا باشد. یکی از خصوصیات مهمی که برای سیم بکسل هایی که در آسانسورها استفاده می شود، نداشتن خاصیت خم شدگی است.

سیم بکسل گوستاولف آلمان با توجه به تمام معیارهای استاندارد بین المللی طراحی و تولید شده است که قابلیت خمش مناسب داشته و استقامت خوبی از خود نشان می دهد.

کیفیت سیم بکسل گوستاولف آلمان:

در صنعت آسانسور کیفیت بسیار مهم و ضروری است. آنچه یک سیم بکسل مرغوب را از دیگران متمایز می کند مواد اولیه به کار رفته در تولید آن است. برای صحت کیفیت، درصد کربن و آلیاژهای به کار رفته در آن را به طور دقیق بررسی می کنند.

 

 

سیم بکسل گوستاولف آلمان

 

برای بررسی دقیق از دستگاه تست استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که با یک میلیون بار بالا و پایین رفتن، با چه ظرفیتی پاره می شود. پس از انجام این مراحل تاییدیه ای مبنی بر ورود آن به بازار ارائه می شود.

با توجه به مشخصاتی که از سیم بکسل گوستاولف ارائه شد می توان به جرات گفت که این محصول بی همتا سه خصوصیت مهم و ارزشمند شامل: قدرت، انعطاف پذیری و استحکام را دارا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *