مجله خودرو

پولیش بدنه خودرو چیست؟

پولیش بدنه خودرو

با گذر زمان آلودگی و خط و خش بر روی بدنه خودرو ظاهر شده و باعث می شود که بدنه کدر به نظر برسد. پولیش بدنه خودرو راهی برای حفظ زیبایی بدنه خودرو به شمار می آید. برای این کار با استفاده از سنباده ای با دانه های ریز روی سطح بدنه کشیده می شود تا یکی از ۸ تا ۱۰ لایه رنگ برداشته شده و بدنه خودرو براق تر و درخشنده تر به نظر برسد.

این کار را می توان به دو روش انجام داد:

  1. روش اول با دست صورت می گیرد
  2. روش دوم با استفاده از دستگاه پولیش بر روی بدنه خودرو انجام می شود و یک لایه از رنگ بدنه برداشته شده و آلودگی ها و خط و خش ها از بین میروند. در انجام این کار نباید زیاده روی کرد زیرا باعث می شود به رنگ بدنه خودرو آسیب وارد شود.

کارشناسان این حوزه برای گرفتن نتیجه مطلوب و جلوگیری از آسیب دیدگی بدنه خودرو، توصیه می کنند که پولیش در چندین مرحله با وارد کردن فشار کم بر روی بدنه انجام شود تا به نتیجه دلخواه رسید.

قبل از پولیش بدنه حتما خودرو را تمیز کنید. برای شروع کار پولیش ابتدا آن را روی رکاب یا درب صندوق عقب امتحان کنید تا از انتخاب مایع پولیش اطمینان حاصل کنید.

ثبات در حرکت دستگاه پولیش از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا ممکن است فشار زیاد باعث آسیب به لایه زیرین رنگ بدنه خودرو شود پس این کار باید بدون عجله انجام گیرد.

پس از انجام دو دور کامل لازم است تا پد پولیش تعویض شود و برای درخشندگی بیشتر، پد میکروفایبر را جایگزین آن نمایید.

پس از اتمام هر دور پولیش، مواد پولیش باقیمانده بر روی سطح بدنه را پاک کنید زیرا بر اثر ماندن بر روی بدنه خشک و سفت می شوند.

اگر خودتان اقدام به پولیش بدنه خودرو می کنید بهتر است تا هر بار از پدهای نو استفاده کنید. این پدها در بازار قیمت کمی دارند.

چنانچه از پدها چندین بار استفاده می کنید باید آنها را در ماشین لباسشویی شسته و در کیسه های بدون هوا نگهداری کنید.

 

پولیش بدنه خودرو با استفاده از دستگاه برقی پولیش

پولیش بدنه خودرو با استفاده از دستگاه برقی پولیش

بهترین برندهای پولیش خودرو:

پولیش هایی که در بازار عرضه می شوند تنوع زیادی دارند که بسیاری از آنها در اصل واکس هستند که با عنوان پولیش فروخته می شوند که خیلی زود بر اثر شستشو و تابش نور آفتاب تاثیر خود را از دست می دهند.

بهترین مایع پولیش نباید از مشتقات نفت باشد بلکه باید پایه آن آب باشد تا به بدنه آسیب وارد نشود. همچنین فاقد مواد چرب و سیلیکون باشد.

برای شناخت بیشتر شما نام چند برند معتبر پولیش بدنه خودرو را در ادامه برایتان شرح می دهیم:

تری ام M3:

یک برند آمریکایی بسیار معتبر دارای کد ۰۹۳۷۴ است که بهتر است از دستگاه روتاری و پد زبر برای پولیش بدنه خودرو استفاده شود. این مدل برای رفع خط و خش عمیق و نشانه های اکسیداسیون رنگ بدنه خودرو استفاده شود.

مدل M3 با کد ۰۹۳۷۵ همین برند هم برای رفع خط و خش متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. مدل M3 همین برند با کد ۰۹۳۷۶ جهت برق انداختن سطح بدنه می باشد.

روپس Rupes:

یک برند معتبر از کمپانی ایتالیایی است. این پولیش در رنگ های سفید، زرد، سبز و آبی تولید می شود که همراه آنها پد مخصوص نیز ارائه می شود. روپس با نام UHS یک پولیش تک مرحله ای است که برای لایه برداری، براق شدن و همچنین رفع خط و خش های متوسط بدنه بسیار مناسب است.

سوناکس Sonax:

این برند معتبر محصول شرکت آلمانی با قدمت ۷۰ ساله است. پولیشی حرفه ای  که در زمینه لایه برداری و براق کنندگی تاثیر بالایی از خود نشان داده است.

این پولیش زبر را می توان با انواع دستگاه پولیش و دو پد زبر سوناکس استفاده کرد. از دیگر محصولات این مدل می توان به EX 04-06 با لایه برداری ۴ و براقیت ۶ اشاره کرد که می توان از آن به عنوان پولیش مرحله دوم بهره برد.

توجه کنید که برای این پولیش باید حتما از دستگاه اوربیتال و پد پشمی سفید یا پد سبز سوناکس برای پولیش استفاده شود.

 

پولیش سبب جلا و درخشندگی بدنه خودرو می شود

پولیش سبب جلا و درخشندگی بدنه خودرو می شود.

 

پرفکت فینیش Perfect finish از دیگر پولیش های همین برند است با لایه برداری ۴ و براق کنندگی ۶ که در مرحله نهایی از آن استفاده می شود.

از این پولیش هنگامی که در زمان نقاشی به بدنه خودرو آسیب رسیده باشد نیز بهره می برند.نانو پولیش با نام  NP 03-06 با قدرت براق کنندگی ۶ و قدرت لایه برداری ۳ که برای پولیش با آن باید از دستگاههای روتاری و پد سبز رنگ بهره برد.

کمیکال گایز Chemical Guys:

یک برند شناخته شده آمریکایی که ۵۰ سال سابقه تولید انواع پولیش را در کارنامه دارد. این پولیش در ۴ مدل تولید و روانه بازار شده و قابل استفاده با دستگاه های اوربیتال و روتاری می باشد.

کمیکال گایز وی ۳۲ زبرترین پولیش آن که قدرت لایه برداری آن با سنباده ۱۲۰۰ برابری می کند. از اینرو مناسب رفع خط و خش های عمیق و آفتاب سوختگی است.

در مراحل بعدی می توانید از پولیش ۷۳۶ و ۷۳۸ این برند استفاده نمایید. کد ۷۳۴ این برند یک پولیش نیمه زبر محسوب می شود که قدرت آن با سنباده ۱۵۰۰ برابری می کند از اینرو مناسب برای رفع خط و خش های متوسط، آثار سنباده و آثار اکسیداسیون می باشد.

این محصول را با پد نارنجی کمیکال باید بر روی بدنه خودرو اعمال کرد. برای آخرین مرحله پولیش از کد ۷۳۲ و ۷۳۴ و پولیش زرد رنگ ۷۳۸ استفاده نمایید تا به بدنه براقیت ببخشد و آثار هولوگرامی را حذف کند.

کوکمی Koch Chemie:

این برند آلمانی یکی بهترین محصولات نگهداری و زیبایی خودرو را عرضه می کند. پولیش های این برند به سه گروه زبر، نیمه زبر و نرم تقسیم می شود که با رنگ های قرمز، زرد و بنفش از هم تفکیک شده اند.

پولیش های زبر آن با علامت اختصاری H مشخص شده. که با یک عدد در کنار علامت اختصاری، میزان زبری آن قابل مشاهده است.

عدد دومی که در پایین علامت اختصاری درج شده نشان دهنده خاصیت درخشندگی آن است. پولیش های نیمه زبر این برند با علامت اختصاری F مشخص شده و عددی که در کنار آن درج شده نمایانگر میزان لایه برداری و عدد پایین تر نشان دهنده خاصیت براق کنندگی آن است.

پولیش نرم کوکمی با علامت اختصاری M روی پد قابل تشخیص است. این پولیش برای آخرین مرحله بسیار مناسب است.

 

پولیش با استفاده از دستمال های میکروفایبر

پولیش با استفاده از دستمال های میکروفایبر

 

مادرز Mothers:

این برند آمریکایی انواع متنوعی از تجهیزات مراقبتی از خودرو را تولید می کند. این برند پولیش های ۴ مرحله ای را برای پولیش بدنه خودرو تولید کرده است که برای سطح های مختلف آسیب دیدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

زبرترین پولیش آن با کد ۸۱۲۳۲ با قدرتی برابر با سنباده ۱۲۰۰ که در زمان کوتاهی خط و خش های عمیق را مرمت می کند. پولیش کد ۸۱۱۳۲ و کد ۸۱۱۳۸  مناسب برای مرحله دوم با قدرت لایه برداری برابر یا ۱۵۰۰ سنباده که خط و خش های متوسط را مرتفع می کند. کد ۸۲۳۳۲ مناسب برای مرحله سوم که با استفاده از دستگاه اوربیتال و پد اسفنجی به رفع آثار هولوگرامی می پردازد. مرحله چهارم و آخرین مرحله پولیش بدنه خودرو با کد ۸۳۴۳ جهت براق کنندگی بدنه مورد استفاده قرار می گیرد.

مفرا Mafra:

این برند در ابتدا به تولید پولیش های پنج مرحله ای بسیار مرغوب و با کیفیت اقدام کرد که البته انجام آن نیاز به صرف زمان زیادی بود.

در سالهای بعد این برند ایتالیایی اقدام به تولید و عرضه پولیش بدنه خودرو سه مرحله ای کرد. که مرحله اول آن با قدرت بی نظیری مناسب برای لایه برداری و آسیب های ناشی از رنگ است.

این محصول دارای تکنولوژی میکروسایش می باشد به گونه ای که در همان مرحله لایه برداری سطحی براقی را ارائه می دهد. تولید کننده توصیه کرده است که برای رسیدن به نتایج عالی از پد پوست بره، میکروفایبر یا پد اسلیم سفید مفرا استفاده شود.

مزایا و معایب پولیش:

 

حرکت دستگاه بر روی بدنه خودرو باید یکسان باشد تا به بدنه آسیب وارد نشود.

حرکت دستگاه بر روی بدنه خودرو باید یکسان باشد تا به بدنه آسیب وارد نشود.

 

با عبور و مرور خودروهای فراوان در خیابان و آلودگی زیاد در شهرهای بزرگ احتمال نیاز به سرویس پولیش بدنه خودرو حداقل یک تا دو بار برای خودرو در سال مورد نیاز است.

پولیش بدنه خودرو برای ناپدید شدن آلودگی ها و خط و خش های خودرو بسیار موثر است. عملیات پولیش با توجه به نظر کارشناس در این حوزه حداکثر ۳ مرحله و حداقل ۱ مرحله با توجه به میزان آلودگی و خط و خش تعیین می شود.

این کار دارای مزایا و معایبی نیز می باشد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

مزایای پولیش بدنه خودرو:

  • اغلب خودروها به دلیل پارک شدن در هوای آزاد و نور مستقیم خورشید، بدنه آنها دچار آفتاب سوختگی می شود با پولیش می توان آفتاب سوختگی سطحی را از بین برد. چنانچه آفتاب سوختگی سطح بدنه خودرو عمیق باشد پس از انجام چندین مرحله پولیش احتمالا همچنان اثرات کمی از این آفتاب سوختگی همچنان بر جای خواهد ماند.
  • به دلیل تصادف یا بی احتیاطی عموما بر روی بدنه خودرو خط و خش به وجود می آید که آثار این خط و خش ها را نیز می توان با پولیش بدنه خودرو مرتفع کرد. با پولیش امکان از بین بردن خط و خش های عمیق و سطحی وجود دارد فقط با عمیق بودن خط و خش ها باید با انجام چندین مرحله اقدام به از بین بردن آنها کرد.
  • با پولیش بدنه خودرو می توان به آن جلا و درخشندگی بخشید.
  • پولیش با از بین بردن خط و خش های بدنه، جلا و درخشندگی خاصی به بدنه خودرو می دهد و سبب زیبایی و عمر طولانی رنگ و نمای ظاهری آن می شود.

 

معایب پولیش بدنه خودرو:

  • بدنه خودرو دارای چندین لایه است که با هر بار پولیش کردن یکی از لایه ها از بین می رود.
  • پولیش بدنه خودرو کار بسیار حساس و ظریفی است از اینرو باید توسط فرد متخصص انجام شود زیرا احتمال دارد نواحی مختلف به طور یکسان پولیش داده نشود که این کار به بدنه خودرو آسیب وارد می کند و گاها باعث می شود تا رنگ برخی از نواحی بدنه بیش از نیاز از بین برود.
  • از آنجا که خدمات پولیش بدنه خودرو جزو خدمات زیبایی آن محسوب می شود لذا هزینه آن بیش از سرویس های دیگر تعمیرات و غیره می باشد.

 

باید ها ونبایدهای پولیش ماشین:

 

برای هر مرحله در پولیش باید از پدهای مناسب استفاده کرد.

برای هر مرحله در پولیش باید از پدهای مناسب استفاده کرد.

 

برای پولیش بدنه خودرو دو روش وجود دارد که یکی روش دستی و دیگری استفاده از دستگاه برقی پولیش است. اگر تصور می کنید که پولیش با دستگاه برقی یک روش مدرن است، اشتباه می کنید زیرا هر دو روش در شرایط بخصوصی مورد استفاده قرار می گیرند.

مثلا وقتی قسمتی از بدنه خودرو فرو رفته باشد، نمی توان آن را با کمک دستگاه برقی پولیش اصلاح  کرد بلکه باید از روش دستی بهره برد. افرادی که به صورت حرفه ای پولیش می کنند علاقه ای به استفاده از دستگاه برقی پولیش ندارند بلکه روش دستی را انتخاب می کنند.

 

نکات مهمی که در پولیش بدنه خودرو باید به آنها توجه کرد شامل موارد زیر می باشد:

  • انتخاب پولیش: قبل از هر چیز باید انتخاب کنید از چه پولیشی می خواهید استفاده کنید و هدف از پولیش بدنه خودرو چیست؟ زیرا جواب این سوال باعث می شود تا روش مناسبی را انتخاب نمایید. روش نادرست باعث آسیب های جدی به بدنه خودرو خواهد شد.
  • شستشوی خودرو: حتما قبل از اقدام به پولیش، بدنه خودرو را شستشو دهید تا آلودگی ها از سطح بدنه از بین بروند.
  • دمای بدنه خودرو: برای پولیش باید بدنه خودرو داغ و مرطوب نباشد. همچنین پولیش در نور مستقیم خورشید انجام نگیرد.
  • دستمال مناسب: برای پولیش بدنه خودرو به روش دستی حتما از دستمال میکروفایبر و حوله های نرم پرزدار یا پارچه هایی از جنس پنبه نرم استفاده کنید.
  • حرکت منظم دستها: در زمان عملیات پولیش دستها باید فشار و حرکت ثابتی را در تمام سطح داشته باشند تا در نهایت تمام سطح بدنه خودرو به طور یکسان پولیش خورده باشد.
  • بررسی خش ها: باید خط و خش ها به طور دقیق بررسی شوند. خش های سطحی را می توان با دستمال معمولی پولیش کرد اما برای رفع خش های عمیق باید از پولیش زبر استفاده کرد.
  • پایان کار: برای مرحله پایانی باید با استفاده از یک دستمال تمیز و نرم کل بدنه خودرو را تمیز کرد تا مواد پولیش از روی بدنه به خوبی پاک شوند.
  • متخصصان حرفه ای: برای پولیش بدنه خودرو حتما از افراد ماهر و متخصص بهره ببرید تا آسیبی به بدنه خودرو وارد نشود.

 

بدنه خودرو را پولیش بزنیم یا واکس بزنیم؟

 

بعد پایان پولیش، زدن واکس می تواند مفید و موثر باشد.

بعد پایان پولیش، زدن واکس می تواند مفید و موثر باشد.

 

پس از گذشت چند سال برای بازگشت جلا و زیبایی اولیه خودرو لازم است تا توسط واکس و پولیش آن را تمیز کرده تا ظاهر زیبای خود را همچنان حفظ کند. برای این کار می توان از دو روش پولیش بدنه خودرو و واکس زدن بهره برد.

در برخی موارد می توان از هر دو روش استفاده کرد و در موارد دیگری تنها استفاده از یکی از آنها لازم به نظر می رسد.  برای انتخاب میان پولیش بدنه خودرو یا استفاده از واکس باید دانست هدف از انجام این کار چیست؟

متخصصان این حوزه توصیه می کنند که باید دید سازنده خودرو کدام یک را توصیه کرده است. همچنین آنها پیشنهاد کرده اند که برای خودروهای جدید از واکس استفاده شود. زیرا پولیش کردن را برای از بین بردن خرابی های عمیق مناسب می دانند. آنها معتقدند اگر سالی یک تا دو بار بدنه خودرو واکس بخورد تا چندین سال نیاز به پولیش نخواهد داشت.

کارشناسان این حوزه واکس و پولیش را برای خودروهای قدیمی به صورت همزمان مناسب دانسته اند. بهتر است که پس از استفاده از پولیش حتما سطح بدنه را واکس بزنید زیرا پولیش باعث می شود تا یک لایه رنگ از بدنه خودرو برداشته شود و این امر به خودرو آسیب میزند.

در برخی از مواقع لازم است تا بدنه خودرو به طور کامل رنگ شود در این زمان استفاده از واکس و پولیش باعث می شود تا نیازی به رنگ کردن نباشد زیرا رنگ کردن بدنه خودرو کار پرهزینه ای است.

زدن یک لایه واکس بر روی بدنه خودرو مانع از زنگ زدگی و تغییر رنگ بدنه خودرو می شود. همچنین از رنگ بدنه خودرو محافظت می کند. عمر مفید واکس بر روی بدنه خودرو تنها چند ماه است و پس از آن کارایی خود را از دست می دهد.

 

سوالات متداول:

بهترین پولیش بدنه خودرو مشکی:

از آنجایی که جذابیت و درخشندگی در خودروهای مشکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است بهترین پولیش بدنه برای خودرو مشکی باید از طیف گسترده ای از رنگ های تیره استفاده کرد اما بهتر آن است که با توجه به کد رنگ خودرو انتخاب شود.

صاحبان خودروهای مشکی باید از نوع پولیش های نرم با ناخالصی کمتر از دو درصد استفاده کنند و حتما برای یکدست شدن پولیش باید از دستگاه بافر یا دستگاه پولیش بهره برد.

 

 

برای یکدست شدن پولیش استفاده از دستگاه بافر می تواند موثر باشد.

برای یکدست شدن پولیش استفاده از دستگاه بافر می تواند موثر باشد.

 

بهترین پولیش بدنه خودرو سفید:

خط و خش و آلودگی خیلی زود در خودروهایی به رنگ سفید خودنمایی می کند از اینرو پولیش کردن آنها لازم و ضروری است.

برای پولیش بدنه خودرو سفید باید از پولیش مخصوص رنگ روشن استفاده کرد. مالک خودروهای سفید می توانند از طیف رنگ های روشن برای پولیش بدنه خودرو خود استفاده کنند. مواد پولیش به سرعت خط و خش ها را پر کرده و آنها را مرمت میکند و از رنگ بدنه خودرو در طولانی مدت محافظت می نماید.

آیا پولیش خودرو برای بدنه مضر است؟

کارشناسان این حوزه معتقدند پولیش زمانی مفید و مطلوب خواهد بود که خودرو مدت ها در معرض گرد و غبار، ساییدگی، آفتاب و عوامل خارجی باشد که سبب شده تا رنگ خودرو شفافیت و براقی اولیه خود را از دست بدهد.

اگر پولیش را برای ترمیم خط و خش و آسیب های عمیق روی بدنه خودرو استفاده کنید اثر بخش خواهد بود و در نهایت به ظاهر بدنه جلا و زیبایی می بخشد. این کار باید توسط یک فرد متخصص انجام شود.

 

پدهای زبر برای از بین بردن خط و خش های عمیق مناسب است.

پدهای زبر برای از بین بردن خط و خش های عمیق مناسب است.

 

تفاوت واکس و پولیش در چیست؟

با توجه به اینکه از پولیش و واکس برای رسیدن به هدف درخشندگی و جلا بخشیدن به بدنه خودرو استفاده می کنند اما عملکرد هر یک از دیگری کاملا متفاوت است از اینرو انتخاب آن را معمولا به عهده مالک خودرو می گذارند.

  • پولیش باعث می شود تا یک لایه از بدنه خودرو برداشته شود اما بهره بردن از واکس برعکس سبب محافظت از لایه رنگ بدنه خودرو می شود.
  • از دیگر مواردی که باعث تفاوت این دو می شود می توان به این نکته اشاره کرد که پولیش برای تعدادی از رنگها مورد استفاده قرار می گیرد در صورتی که واکس را برای تمام رنگ ها می توان به کار برد. در بدنه خودروهایی با رنگ تیره برای ممانعت از پریدن رنگ و در خودروهایی با بدنه روشن جهت حفظ زیبایی و درخشندگی پولیش مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *